Zeszyty naukowe
Autor: Magdalena Markiewicz 145
Strony: 145-163

Rola agencji ratingowych w międzynarodowym systemie finansowym

Agencje ratingowe są podmiotami prowadzącymi działalność analityczną, polegającą na ocenie sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotów działających na międzynarodowym rynku finansowym. Na tej podstawie agencje te wydają noty ratingowe, informujące inwestorów, klientów, kontrahentów i konkurentów o bezpieczeństwie inwestycji w emitowane przez badane kraje, banki i przedsiębiorstwa papiery wartościowe lub zakupu oferowanych przez nie usług. Wiarygodność finansowa firmy nie może być wyższa niż wiarygodność finansowa kraju, z którego pochodzi, co w wypadku obniżenia ratingu danego państwa może utrudnić także działania firm znajdujących się w bardzo dobrej kondycji finansowej. Agencje ratingowe są ważnym elementem opiniotwórczym gospodarki, a procedurze przyznawania oceny wiarygodności finansowej poddają się najpoważniejsze i największe instytucje finansowe świata oraz państwa i miasta. rynek agencji ratingowych jest zdominowany przez kilka wielkich firm działających na całym świecie. współczesny międzynarodowy kryzys finansowy podważył rzetelność i wiarygodność ocen wydawanych przez agencje ratingowe. W rozdziale tym przedstawiono zmiany w funkcjonowaniu agencji ratingowych, wynikające z objęcia ich działania nadzorem europejskim oraz konsekwencji powołania tego nadzoru dla międzynarodowego systemu finansowego.