Zeszyty naukowe
Autor: Przemysław Skulski 559
Strony: 559-573
pdf pełen tekst

Streszczenie


Silne uzależnienie sektora zbrojeniowego od czynników politycznych sprawia, że w procesie komunikacji rynkowej istotne znaczenie mają działania instytucjonalne. Działanie tego typu są prowadzone na różnych poziomach administracji rządowej oraz przez organizacje pozarządowe.
Wykorzystanie instytucjonalnego wsparcia promocji eksportu uzbrojenia jest bardzo wyraźnie widoczne w przypadku największych eksporterów USA, Rosji, Wielkiej Brytanii, Francji czy Niemiec. Po takie instrumenty coraz częściej sięgają jednak państwa wchodzące na rynek zbrojeniowy, takie jak Brazylia, Korea Południowa czy Turcja. Polskie doświadczenia w instytucjonalnym wspieraniu eksportu uzbrojenia prezentują się skromnie. Sygnałem mogącym świadczyć o zmianie nastawienia jest Branżowy program promocji dla przemysłu obronnego, realizowany w latach 2012–2014 przez Ministerstwo Gospodarki.

Słowa kluczowe: międzynarodowy rynek uzbrojenia, komunikacja rynkowa, instytucjonalne wsparcie promocji

INSTITUTIONAL SUPPORT FOR THE PROMOTION OF POLISH ARMS AND MILITARY EQUIPMENT EXPORT

Summary

The specificity of global arms and military equipment market is also reflected in market communication. The strong politicization of the arms industry stimulates activities of institutional character, designed to support the industry as well as promote the export of military products. Institutional solutions are introduced on various levels of state administration and also are offered by numerous non-governmental institutions.
The use of institutional support for promotion of arms export is evident in the case of largest global exporters: the US, Russia, Great Britain, France and Germany. It must be noted, however, that such instruments are also employed by the new contenders on the global arms market, such as Brazil, South Korea and Turkey.
Polish practice of institutional support for promotion of arms export is rather modest. In this context, the present initiative of Polish Ministry of Economy, namely the ‘Sectoral program for promotion of defence industry’ in the years 2012–2014, should be viewed as a step in good direction.

Keywords: international arms market, market communication, institutional support for promotion