Zeszyty naukowe
Autor: Łukasz Tyrajski 311
Strony: 311-320
Słowa kluczowe: teoria agencji, NewConnect, koncentracja akcjonariatu
Keywords: agency theory, NewConnect, shareholder concentration
Klasyfikacja JEL: G32
pdf pełen tekst

Streszczenie
W niniejszym artykule zbadano wpływ struktury własnościowej na wyniki przedsiębiorstwa na przykładzie spółek notowanych na rynku NewConnect. Posłużono się przy tym modelem ekonometrycznym, który uzależnia wynik ekonomiczny przedsiębiorstwa od wartości wybranych zmiennych, w tym również zmiennej odpowiadającej za ocenę koncentracji akcjonariatu. Efektywność przedsiębiorstwa była mierzona za pomocą wskaźnika Q-Tobina. Opracowanie miało na celu odpowiedź na pytanie, czy struktura akcjonariatu może mieć wpływ na wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa, czy też koncentracja akcjonariatu nie ma istotnie statystycznego wpływu na wyniki przedsiębiorstw. Uzyskane wyniki przemawiają za tym, że w danych warunkach rynkowych skoncentrowany akcjonariat przyczynia się do większej efektywności przedsiębiorstwa w porównaniu ze spółkami, w których brak jest dominujących akcjonariuszy.

THE IMPACT OF OWNERSHIP STRUCTURE ONTHE IMPACT OF OWNERSHIP STRUCTURE ON COMPANY PERFORMANCE. EVIDENCE FROM THE NEWCONNECT MARKET
Summary
In the present paper the authors have tested the hypothesis that companies with higher ownership concentration were more effective than those with more diffused ownership. The hypothesis was tested on the sample of companies listed on NewConnect – a Warsaw Stock Exchange sub market for small companies. The effectiveness was measured with Q-Tobin’s ratio. The results confirm the hypothesis.