Zeszyty naukowe
Autor: Ilona Kędzierska-Bujak 109
Strony: 109-118
pdfpełen tekst

Streszczenie
Cel – celem niniejszego artykułu jest wskazanie możliwości wykorzystania cyklu Deminga do poprawy jakości nauczania z rachunkowości, a także do modyfikacji specjalności na różnych kierunkach studiów, a w szczególności na kierunku Finanse i Rachunkowość. Metodologia badania – metody badawcze zastosowane w trakcie pisania artykułu to przede wszystkim badania literaturowe oraz przemyślenia Autorki i dedukcji. Wynik – cykl Deminga można wykorzystać na uczelniach wyższych zarówno do poprawy jakości nauczania przedmiotów związanych z rachunkowością, jak i podczas wykonywania modyfikacji specjalności na kierunku Finanse i Rachunkowość. Można go również zastosować w niższych szczeblach edukacji. Oryginalność/Wartość – artykuł ten pokazuje, że cykl Deminga można wykorzystać nie tylko w przedsiębiorstwach produkcyjnych, ale również w szkolnictwie do poprawy jakości nauczania, w tym przedmiotów związanych z rachunkowością, oraz do modyfikacji specjalności otwieranych w ramach różnych kierunków studiów.

Słowa kluczowe: cykl Deminga, nauczanie, jakość kształcenia

THE USE OF THE DEMING CYCLE IN HIGHER EDUCATION TO IMPROVE THE QUALITY OF TEACHING ACCOUNTING AND MODIFY SPECIALIZATIES IN FINANCE AND ACCOUNTING SPECIALIZATION


Abstract
Purpose – the aim of this article is to identify the possibility of using Deming cycle to improve the quality of Accounting courses, as well as to develop new specialities in various areas of studies, particularly in Finance and Accounting. Design/Methodology/Approach – research methods used while writing the article is mainly the literature study and the Author's reflections and deductive reasoning. Findings – deming cycle can be used at universities, both to improve the quality of teaching of Accounting and modify specialities in Finance and Accounting. It can also be used in the lower level education. Originality/Value – this article shows that the Deming cycle can be used not only in manufacturing enterprises but also in the education system to improve the quality of education, including in the subjects related to accounting, and to modify specialties opened in the fields of study.

Keywords: Deming cycle, teaching, quality of education