Zeszyty naukowe
Autor: Piotr Pisarewicz 419
Strony: 419-431
Słowa kluczowe: bancassurance, zakłady ubezpieczeń, banki, produkty ubezpieczeniowe, produkty inwestycyjne
Keywords: bancassurance, insurance companies, banks, insurance products, investment products
Klasyfikacja JEL: G22
pdfpełen tekst

Streszczenie
Celem niniejszego opracowania jest analiza rynku sprzedaży ubezpieczeń w bankowych sieciach dystrybucji w Polsce. Dane statystyczne poddane analizie przygotowane zostały przez Polską Izbę Ubezpieczeń i obejmują zarówno ubezpieczenia na życie, jak i ubezpieczenia majątkowe i osobowe (Dział I, Dział II). Analizie poddano m.in.: składki przypisane brutto, liczbę, jak i wartości ubezpieczeń realizowanych w tym kanale dystrybucji. W związku z tym, iż dane publikowane są wyłącznie w formie zagregowanej, nie była możliwa analiza poszczególnych zakładów ubezpieczeń uczestniczących w badaniu. Omówione zostały najważniejsze parametry ukazujące strukturę sprzedaży poszczególnych produktów, zarówno w zakresie ubezpieczeń na życie, jak i ubezpieczeń majątkowych i osobowych, co pozwoliło na sformułowanie wniosków końcowych. Porządkowanie rynku bancassurance wyrażone w działaniach Komisji Nadzoru Finansowego, Rzecznika Ubezpieczonych, Związku Banków Polskich oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń może mieć wpływ na jego kształt w najbliższych latach. Niemniej jednak, pod względem strategicznym, podobnie jak w innych rozwiniętych gospodarkach, na przestrzeni najbliższych lat najprawdopodobniej podlegać on będzie dalszemu rozwojowi. Wpływ na to będą miały uregulowania formalno-prawne, niemniej czynnikami decydującymi będą: ocena opłacalności tego typu współpracy przez instytucje finansowe oraz popyt ze strony klientów.

STRUCTURE OF NATIONAL BANCASSURANCE SALES MARKET

Summary
The purpose of this paper is to analyze bank insurance sales distribution networks in Poland. The statistical data to be analyzed were prepared by the Polish Chamber of Insurance and include both life insurance and property and casualty insurance. Analyzed elements include: gross premiums written and the number and values of policies sold in this distribution channel. The paper discusses the most important parameters that show the structure of the sale of particular products, in terms of both life insurance and property and casualty insurance, which allowed the formulation of conclusions. In strategic terms, like in other developed economies, it will probably be subject to further development over the next few years. It will be influenced by formal legal rules, however the determining factors will be: evaluation of cost-effectiveness of such cooperation by financial institutions and customer demand.