Zeszyty naukowe
Autor: Marcin Geryk 127
Strony: 127-134
pdf pełen tekst

Streszczenie:
Istotą funkcjonowania każdej uczelni powinna być długofalowa strategia oparta na wytyczonych celach. Szczególne usytuowanie w przestrzeni społecznej i gospodarczej wymusza odpowiednie relacje z interesariuszami. Najistotniejsze okazuje się utrzymywanie równowagi między poszczególnymi grupami interesariuszy. Edukacja to priorytetowy obszar rozwoju nowoczesnego społeczeństwa, a wykorzystanie posiadanych zasobów, zarówno intelektualnych, jak i materialnych, to najpełniejszy sposób realizacji społecznej odpowiedzialności. Uczelnia powinna inwestować w badania, być stymulatorem działań proinnowacyjnych. Uczestnictwo w klastrach czy wdrażanie wyników badań mogą stanowić poważną część przychodów uczelni. Działania te powinny prowadzić do wzrostu wartości uczelni jako wskaźnika rozwoju i jej rosnącej pozycji na rynku szkolnictwa wyższego czy – jak określa się ten rynek w Stanach Zjednoczonych – educational industry.
Słowa kluczowe: zarządzanie uczelnią, strategia zarządzania, wartość firmy, zarządzanie wartością, społeczna odpowiedzialność uczelni

COMPLEXITY MANAGEMENT PROCESSES OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS AND THEIR IMPACT ON THE VALUE OF INSTITUTIONS AS ONE OF MEASUREMENT PERFORMANCE MANAGEMENT


Abstract:
The essence of the operation of each institution should be a long-term strategy based on defined targets. Specific location in the social and economic forces relevant stakeholder relations. The key turns out to maintain a balance between the different stakeholders. Education is a priority area for the development of modern society, and the use of available resources, both intellectual and material, the fullest possible realization of social responsibility. The university needs to invest in research, be a stimulus pro-innovation activities. Participation in clusters and the implementation of research results can be a major part of the revenue the university. These actions should lead to an increase in the value of the university, as an indicator of growth and its growing position in the market for higher education or – as determined by the market in the United States – the “educationalindustry.”
Keywords: university management, strategy management, goodwill, value management, social responsibility of universities