Zeszyty naukowe
Autor: Grzegorz Urbanek 115
Strony: 115-126
pdf pełen tekst

Streszczenie
Artykuł prezentuje wyniki badań na temat wpływu nakładów reklamowych na wartość oraz siłę marki i jej elementy składowe dla 142 polskich marek w roku 2010. Przeprowadzone analizy potwierdziły występowanie przewidywanych związków pomiędzy nakładami reklamowymi a wskaźnikiem siły marki i jego wybranymi składowymi oraz wartością marki. Współczynniki kierunkowe przy zmiennych objaśniających są statystycznie istotne a ich znak jest zgodny z przewidywaniami. Niskie współczynniki determinacji oznaczają, że nakłady reklamowe są jednym z wielu czynników wpływających na wartość oraz siłę marki.

ADVERTISING IMPACT ON THE BRAND STRENGTH AND VALUE
Summary
The paper presents results of research on the impact of advertising on brand value and its strength based on 142 Polish brands for the year 2010. The analysis confirmed the existence of predicted relationships between the level of advertising expenditures and brand value, brand strength index and its components. The regression coefficients are statistically significant and their signs are in line with expectations. However, low coefficients of determination indicate that advertising expenditures are one of many factors influencing the value and strength of a brand.