Zeszyty naukowe
Autor: Stanisław Flejterski, Monika Pettersen 147
Strony: 147-158
pdf pełen tekst

Streszczenie
Głównym celem artykułu jest próba – z konieczności syntetycznego – zaprezentowania interesującego studium przypadku, mianowicie wejścia na polski rynek bankowo-finansowy Alior Banku SA. Wydaje się ,że przypadek ten – mający miejsce na przełomie I i II dekady XXI wieku – zasługuje na szczególną uwagę analityków finansowych. W naszej pracy zamierzamy ukazać genezę sukcesu rynkowego i finansowego Alior Banku. Naszą analizę poprzedzimy przedstawieniem teoretycznych aspektów związanych z benchmarkingiem oraz z barierami wejścia na rynek. Kwestie te – nie ulega wątpliwości – były starannie analizowane przez kreatorów („ojców założycieli”) wejścia Alior Banku na polski rynek bankowo-finansowy jesienią 2008 roku, czyli w czasach, kiedy pojęcie „globalny kryzys bankowo-finansowy” stało się stałym fragmentem analiz i debat finansistów.

THE LATE ENTRY OF AN IMITATOR ON POLISH BANKING AND FINANCIAL MARKET. THE CASE OF ALIOR BANK
Summary
The aim of this article is to present, in a very synthetic way, an interesting case study of the entry of Alior Bank on Polish banking and financial market. It seems that this case, which took place at the turn of first and second decade of the XXI century, deserves special attention from financial analysts. In this article we intend to present the genesis of market and financial success of Alior Bank. Our analysis will be preceded by the outline of benchmarking theory and market entry barriers. Those issues were undoubtedly analyzed carefully by the creators (“founding fathers”) of the Alior Bank’s entry on Polish banking and financial market in 2008 – the moment, when the concept of “the world’s financial crisis” became a constant element in financiers’ analyses and debates.