Zeszyty naukowe
Autor: Beata Zyznarska-Dworczak 525
Strony: 525–532
DOI: 10.18276/frfu.2016.2.80/2-56
pdfpełen tekst

Streszczenie
Cel – opracowanie przedstawia wnioski z przeprowadzonej analizy zakresu i charakteru weryfikacji wiarygodności danych pozafinansowych prezentowanych w raportach osiągnięć jednostek odpowiedzialnych społecznie. Analiza, przeprowadzona w świetle teorii legitymizacji, stanowi próbę oceny możliwości zewnętrznej weryfikacji wiarygodności danych niefinansowych.
Metodologia badania – opracowanie powstało w rezultacie przeprowadzonych przez autorkę studiów zagranicznej i polskiej literatury przedmiotu, analizy regulacji prawnych oraz wyników badań empirycznych w zakresie stosowania zewnętrznej weryfikacji raportów niefinansowych w Polsce i innych krajach europejskich. Na podstawie wnioskowania dedukcyjnego i indukcyjnego ukazano kluczowe determinanty jej rozwoju.
Wynik – przyjęte w opracowaniu normatywne podejście do rachunkowości pozwoliło na antycypację standaryzacji i prawnej regulacji zewnętrznej weryfikacji wiarygodności danych niefinansowych determinujących użyteczność decyzyjną raportów osiągnięć jednostek odpowiedzialnych społecznie.
Oryginalność/Wartość – opracowanie przedstawia autorską propozycję zniwelowania obserwowanej w praktyce jednostek odpowiedzialnych społecznie luki prezentacji
weryfikowalnej wiarygodnej informacji.
Słowa kluczowe: sprawozdawczość niefinansowa; CSR; weryfikacja danych; audyt; rewizja

VERIFICATION OF NONFINANCIAL DATA IN CORPORATE RESPONSIBILITY REPORTING

Abstract
Purpose – the paper presents the conclusions of the analysis concerning the scope and the nature of the verification of the credibility of non-financial data in the reporting of socially responsible companies. The analysis is carried out in the light of the legitimacy theory. It is an attempt to state, if it is possible to assess the reliability of the non-financial data, which are not a subject of a mandatory verification.
Design/Methodology/Approach – the article was established as a result of the studies of foreign and Polish literature, an analysis of the legal regulations and the results of the empirical research on the use of the external assurance of non-financial reports in Poland and in other European countries.
Findings – on the basis of the deductive and the inductive reasoning there are presented the key determinants of the progress of nonfinancial reporting verification, pointing out the need of its standardization and its regulation.
Originality/Value – the study presents an original proposal for the socially responsible companies to bridge the observed in the practice gap of the presentation verifiable reliable information.
Keywords: non-financial reporting, CSR, data verification, audit, revision