Zeszyty naukowe
Autor: Katarzyna Szopik-Depczyńska, Radosław Depczyński 373
Strony: 373-392
pdf pełen tekst

Streszczenie
W artykule przedstawiono znaczenie działalności innowacyjnej wśród małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Ukazano niektóre ich zalety w porównaniu do dużych przedsiębiorstw, jak również wybrane endo- i egzogenne uwarunkowania działalności innowacyjnej. Przedstawiono kilka sposobów zwiększania innowacyjności w MŚP. Ukazano działania podejmowane w zaplanowany strategicznie sposób, mogące odnieść skutek zwiększenia konkurencyjności MŚP, zwłaszcza w kontekście integracji z Unią Europejską. Pokazano również funkcjonowanie proinnowacyjnych instytucji wsparcia oraz ich dużą zależność od źródeł fi - nasowania, pochodzących głównie z funduszy publicznych, które nie pozwalają na wykorzystanie ich na dużą skalę. Dobrym przykładem stymulowania działalności innowacyjnej jest wykorzystanie funduszy strukturalnych i udział w krajowych i unijnych programach, który stanowi szansę na zwiększenie konkurencyjności MŚP oraz umożliwia wdrażanie innowacji w organizacji. Popularyzacja tych działań wymaga większej determinacji w zwiększaniu funduszy publicznych niezbędnych na ten cel oraz zachęcanie do podejmowania ryzyka poprzez stymulację ścisłej współpracy między przedsiębiorstwami w tym samym sektorze, jak również korzystania z pomocy proinnowacyjnych instytucji wsparcia. Wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań jest kluczowym czynnikiem w strategii rozwoju dla MŚP.
Słowa kluczowe: innowacyjność, konkurencyjność, MSP

INNOVATIVE ACTIVITY IN SMALL AND MEDIUM-SIZE ENTERPRISES IN THE ASPECT OF COMPETITIVENESS

Summary
The article presents the importance of innovative activity in small and medium-size enterprises (SMEs). It shows some of the advantages that they have in comparison to large enterprises as well as selected endogenous and exogenous determinants of innovation activity. It also presents several ways of increasing innovativeness in SMEs. It tells that such activity is the only strategic way to be taken in order to increase competitiveness of SMEs especially in the context of integration with the EU. The functioning of the pro-innovation institutions depends largely on the fi nancial resources. They are derived mainly from public funds, which do not allow the inclusion of a wide range of business activity. A great opportunity to stimulate innovative activity is the use of structural funds and participation in national and EU programs. An opportunity to increase the competitiveness of small and medium enterprises is enabling business innovation. However, this requires more determination in raising the necessary funds for this purpose, willingness to take risks, striving for greater cooperation between fi rms in the same sector as well as the use of the assistance of pro-innovation. Introducing innovative solutions is a key factor in our growth strategy for small and medium enterprises.
Keywords: innovativeness, competitiveness, SMEs