Zeszyty naukowe
Autor: Barbara Czerniachowicz 287
Strony: 287-302
pdf pełen tekst

Streszczenie
W literaturze przedmiotu oraz praktyce gospodarczej pojęcie konkurencyjności jest wieloznaczne i różnorodnie rozpatrywane. Narastający stopień skomplikowania działalności gospodarczej nakazuje rozpatrywanie konkurencyjności w kontekście efektywności ekonomicznej, skuteczności czy sprawności działania organizacji. Celem artykułu jest zaprezentowanie teorii i praktycznego podejścia do budowania konkurencyjności przedsiębiorstwa, opartej na podejściu zasobowym. Podejście to uwypukla potrzebę kształtowania wiązki unikatowych zasobów w przedsiębiorstwie, co zobrazowano na przykładzie przedsiębiorstwa „A”, prowadzącego działalność na rynku usług medycznych w województwie zachodniopomorskim. Nowe warunki funkcjonowania wpłynęły na zakłady opieki zdrowotnej i zmusiły je do konkurowania z podobnymi sobie podmiotami. Spowodowało to potrzebę dywersyfi - kacji działalności oraz konieczność efektywniejszego zarządzania posiadanymi zasobami. Przedsiębiorstwa w sektorze usług medycznych muszą działać zgodnie z zasadami rynkowymi, ale przede wszystkim według potrzeb zdrowotnych swoich klientów – pacjentów.
Słowa kluczowe: konkurencyjność, metody oceny konkurencyjności przedsiębiorstw, podejście zasobowe, sektor MS

THE DEVELOPMENT OF ENTERPRISE’S COMPETITIVENESS BY RESOURCE-BASED VIEW-QUOTING THE EXAMPLE OF ENTERPRISE A

Summary
The notion of competitiveness is ambiguous and analyzed in a number of ways both in the literature on the subject and economic practice. As it is more and more diffi cult to conduct business activity, competitiveness should be examined in the context of economic effectiveness, effi ciency, or effective functioning of business entity. The article is aimed at presenting theory and practical approach to developing competitiveness of enterprise on the basis of resource-based view. This approach highlights a need for increasing the number of unique resources that enterprise has at its disposal. To sum up, Enterprise A is concerned with developing strong market position and establishing lasting relationship with customers. Constant development, which nowadays has become a necessity, leads to the creation of organizational culture. This in turn fosters awareness both among customers-patients and employees. As for competitiveness-oriented economy, quality is becoming a more and more vital issue. In a modern organization operating in changeable environment, quality is a basis for taking effective action, achieving market success and is a sign of organizational culture. Enterprise that offers services/products of poor quality has lost its raison d’ętre. Nevertheless, many fi rms providing medical services are still not aware of this fact.
Keywords: competitiveness, evaluation methods of enterprise’s competitiveness, resourcebased view, SME sector