Zeszyty naukowe
Autor: Monika Sobczyk 393
Strony: 393–399
DOI: 10.18276/frfu.2016.2.80/2-41
pdfpełen tekst

Streszczenie
Cel – celem artykułu jest prezentacja nowego głosu w dyskusji środowiskowej nad miejscem społecznej odpowiedzialności w systemie rachunkowości wobec międzynarodowych, unijnych i polskich uregulowań prawnych.
Metodologia badania – w artykule dokonano krytycznej analizy regulacji prawnych i wytycznych dotyczących prowadzenia rachunkowości w zakresie ujawniania informacji o społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa oraz literatury przedmiotu prezentującej rysującą się na tym tle dyskusję środowiskową.
Wynik – w wyniku przeprowadzonej analizy ustalono, iż zmiany prawne zmierzają w kierunku rozszerzenia zakresu ujawnień o aspekt społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Środowisko naukowe w głównej mierze popiera te zmiany. Zaprezentowano pogląd autora artykułu na te zmiany.
Oryginalność/Wartość – w artykule zestawiono argumentację krytyków i zwolenników ujmowania społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w systemie rachunkowości oraz przedstawiono nowe stanowisko w tej sprawie.
Słowa kluczowe: społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, system rachunkowości, rachunkowość społecznej odpowiedzialności

THE PROBLEM OF RECOGNITION OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY IN ACCOUNTING – A VOICE IN THE DISCUSSION

Abstract
Purpose – the aim of the article is to present a new voice in the accounting environmental debate over the place of social responsibility in the accounting system towards international, EU and Polish legislation.
Design/Methodology/Approach – the article presents a critical analysis of legal regulations and guidelines for corporate social responsibility accounting and discussion in the scientific community.
Findings – the analysis established that legislative changes are aimed in the direction of extending the scope of disclosures concerning corporate social responsibility, the scientific community largely supports these changes, and presented author’s view on this matter.
Originality/value – the article summarizes the arguments of critics and supporters of recognition of corporate social responsibility in the accounting system and presents a new position on this issue.
Keywords: corporate social responsibility, accounting system, social responsibility accounting