Zeszyty naukowe
Autor: Monika Znojek 297
Strony: 297–309
DOI: 10.18276/frfu.2016.81-26
pdfpełen tekst

Streszczenie
Cel – Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie tendencji w handlu międzynarodowym dobrami sektora kultury i przemysłów kreatywnych (SKK) w Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem konkurencyjności na rynku międzynarodowym. Analizą objęto dobra SKK Unii Europejskiej na rynku światowym oraz konkurencyjność na rynku unijnym państw uczestniczących w rozszerzeniu UE z 2004 roku.
Metodologia badania – Niniejsze opracowanie oparto na studiach literatury przedmiotu, publikacji i raportów przygotowanych przez międzynarodowe instytucje oraz analizie danych statystycznych pochodzących z bazy Comext (Eurostat). Do analizy konkurencyjności na rynku międzynarodowym wykorzystano dwa wskaźniki: wskaźnik pokrycia importu eksportem oraz wskaźnik ujawnionej przewagi komparatywnej.
Wynik – W artykule dowiedziono, że konkurencyjność dóbr SKK Unii Europejskiej na rynku globalnym w analizowanym okresie wzrosła, o czym świadczy wzrost wartości nominalnej salda handlu zagranicznego. W przypadku konkurencyjności analizowanych państw członkowskich nie zauważono stałych tendencji.
Oryginalność/wartość – Zagadnienie handlu międzynarodowego dobrami sektora kultury i przemysłów kreatywnych nie jest częstym przedmiotem badań w Polsce. Wynikające z niniejszego artykułu wnioski stanowią punkt wyjścia do dalszych badań w tym zakresie.
Słowa kluczowe: sektor kultury i przemysłów kreatywnych, konkurencyjność międzynarodowa, handel międzynarodowy

THE COMPETITIVENESS OF THE CULTURAL AND CREATIVE INDUSTRIES IN THE EUROPEAN UNION

Abstract
Purpose – The purpose of this article is to present the trends in international trade in goods of the cultural and creative industries (CCI) in the European Union, with particular focus on the competitiveness on the international market. The analysis included evaluation of competitive position of the European Union on the world market and the competitiveness of countries, which joined the EU in 2004, on the EU market.
Design/methodology/approach – This study was based on the analysis of literature, publications and reports prepared by international institutions and analysis of statistical data from Eurostat’s COMEXT database. Competitiveness on the international market was evaluated by using two indicators: trade coverage (TC) and revealed comparative advantage (RCA).
Findings – The survey proves that competitiveness of European Union’s goods of the cultural and creative industries on the global market has developed, as evidenced by the increase in the nominal value of the foreign trade balance. The competitiveness of chosen European Union members are not characterized by noticeable constant trend.
Originality/value – International trade of the cultural and creative industries is a common subject of research in Poland. Conclusions of this article might be a starting point for further research in this subject.
Keywords: cultural and creative industries, international competitiveness, international trade