Zeszyty naukowe
Autor: Melania Bąk 679
Strony: 679-690
pdf pełen tekst

Streszczenie

W dobie gospodarki rynkowej klient przedsiębiorstwa jest jego bogactwem, o które należy w odpowiedni sposób dbać. Klient stanowi istotny element majątku niewidzialnego, ponieważ współtworzy w znacznym stopniu wartość przedsiębiorstwa. Z punktu widzenia rachunkowości, klient powinien być postrzegany, w ujęciu metody bilansowej, jako budowane relacje z klientami i powstający kapitał klienta. Kształtowanie relacji z klientami i kapitału klienta można przeanalizować w świetle cyklu życia przedsiębiorstwa. Pomimo że system rachunkowości nie wypracował zasad wyceny i sposobów prezentacji dla majątku niewidzialnego (w tym klienta), można za pomocą wybranego instrumentarium rachunkowości uzyskać pewne informacje na temat składników majątku niewidzialnego (np. rentowności klienta, kosztów klienta).

CLIENT AS THE COMPONENT OF INVISIBLE PROPERTY FROM THE PERSPECTIVE OF ENTERPRISE LIFE CYCLE AND ACCOUNTING
Summary
In times of market economy a client of an enterprise represents its wealth, which should be taken care of in an adequate manner. A client is the significant component of invisible property since he/she co-creates, to a great extend, the value of an enterprise. From the perspective of accounting a client should appear in balance method presentation as: establishing client relations and client capital formation. Creating client relations and client capital may be analyzed from the perspective of an enterprise life cycle. In spite of the above, accounting system does not offer adequate rules necessary for preparing valuation and presentation of invisible capital (including a client), however, by means of the selected accounting instruments some information about invisible property components may be obtained (eg. client’s profitability, client’s costs).